Rabu, Mei 13, 2009

AJAK-AJAK AYAM

Norlela dan Faizah sedang menikmati koay teow sup bila aku masuk ke pantri tadi. Mangkuk koay teow Faizah hanya tinggal kuah saja. Habis isinya Faizah sudah makan.Tapi mangkuk koay teow sup Norlela masih penuh lagi. Berselera aku tengok.

"Jemput makan..." Norlela mempelawa.

Bagai orang mengantuk disorong bantal aku pun tanpa rasa malu-malu menerima pelawaannya.

"Boleh juga. Berselera tengok koay teow tu."

" Tapi saya ajak-ajak ayam saja. Ada semangkuk ni saja". Norlela jawab tunduk serba salah.

" Lain kali kamu jangan ajak-ajak ayam." Aku bersuara dengan nada yang kecewa. Melepaslah nak rasa koay toew sup.

"Saya sekadar nak manis mulut". Norlela memberi alasan.

Dalam hidupku, tidak ada istilah nak manis mulut. Tidak ada istilah ajak-ajak ayam. Mesti ikhlas. Berterus terang. Dan yang pasti, akan ada orang tersinggong dan terluka kalau kita berterus terang.

( Aku masih menunggu seorang steno belanja aku makan laksa di Queensbay Mall. Dia janji nak belanja makan laksa ini dah masuk tiga tahun ni)