Khamis, Ogos 20, 2009

MAKAN LAKSA

Laksa Johor
.

Laksa Melaka
.
Laksa Pulau Pinang
.
Cincau Bandung atau Bandung Cincau?
.
Aiza.. dari Kedah
.

Kam...dari Langkawi
.
 Siti...Pulau Pinang
.
 tetamu istimewa... Izan dari Pendang, Kedah
.
 
Penampilan Istimewa, Imam Hussien dari Bangladesh...
.
dalam sketsa jom-jom makan laksa...

 
Bapa aku berkali-kali berpesan, jangan makan laksa. Ini semua sebab Tok Wan aku jatuh sakit selepas makan laksa dan meninggal selepas itu. Tok Wan aku makan laksa yang dibeli di pekan Gelugor. Sedap agaknya. Keesokan hari, dia makan laksa lagi. Malam itu, dia kena cirit birit dan meninggal. Itu cerita Tok Wan dan laksa.

Aku memang suka makan laksa. Yang bestnya, awas-awas mesti lebih. Mesti ada banyak hirisan bawang besar, timun, daun pudina, daun salad, hirisan bunga kantan, nanas dan otak udang. Phew...memang terangkat. Kuah laksa pula mau pekat. Ada pula asam gelugor. Asam keping la...

Aku ada dengar juga tentang ada orang guna kertas tisu untuk campur dalam kuah laksa. Itu aku tak pasti.

Kemalrin, 19 Ogos 2009, aku, Siti, Aiza, Kam dan Izan sebagai tetamu istimewa telah memilih untuk makan laksa semasa makan tengah hari. Boleh tahan laksa ni.

Bab masak laksa ni, laksa yang dimasak oleh adik aku cukup sedap. Hampir setiap Aidilfitri, dia hidang laksa kepada tetamu. Isteri aku pun pandai masak laksa.

Lain negeri lain cara masak laksa. Tapi aku gemar laksa Pulau Pinang. Maklumlah, aku orang Pulau Pinang.

Kawan aku dari Kedah kata dia nak masak laksa dan jemput aku makan. Aku tunggu saat waktu itu.